Missie
Het Achterhuis Lyceum biedt hoogwaardig voortgezet onderwijs op islamitische grondslag. Dit onderwijs komt stand in een veilige, respectvolle en stimulerende leeromgeving waar leerlingen in hun kracht worden gezet en volop de kans krijgen hun talenten te ontplooien en zich optimaal te ontwikkelen. Onze school zal geborgenheid bieden en een toevluchtsoord zijn voor Godvrezenden.
Visie
Het Achterhuis Lyceum streeft naar klassiek en intensief onderwijs. Kleine klassen van gemiddeld 17 leerlingen met een groot aantal lesuren is de norm. Kleinschaligheid, kwaliteit en een persoonlijke aanpak staan centraal. In de eerste twee jaren van het bestaan zullen enkel leerlingen worden toegelaten die al een vrijstelling hebben van de inschrijfplicht. Vanaf 2022 kunnen ook leerlingen worden aangemeld die naar een regulier onderwijsinstelling wilden gaan zonder vrijstelling van de inschrijfplicht.
De leerlingen staan te allen tijde centraal en worden middels hoogwaardig kwalitatieve lessen, moderne didactische methoden en vooral met heel veel zorg en motivatie voorbereid op een toekomst als actief burger. Bij kwaliteit hoort reflectie. Om ons tijdens deze missie goed op weg te houden heeft Het Achterhuis Lyceum elf kernwaarden vastgelegd die als manifest dienen voor onze school. Deze kernwaarden zijn voor een deel hetzelfde als die van het Cornelius Haga Lyceum[1]. Deze kernwaarden hebben in zowel het onderwijs als de nevenactiviteiten zijn doorwerking.
______________________________________________________
[1] Welke inmiddels door het regime is ontwricht. De dagvaarding d.d. 22 juni 2021 in de zaak van Atasoy c.s. tegen de couplegers maakt voor een niet voor betwisting vatbare wijze duidelijk hoe dhr. Karadag en zijn mede bestuurder Atasoy zowel door externe inmenging van overheidswege als interne inmenging in het bestuur van SIO, aangezet en gestuurd van overheidswege, willens en wetens en op oneigenlijke gronden uit het bestuur zijn gewerkt, resulterende in de ontslagbesluiten.