Wij stellen elf kernwaarden centraal. Deze kernwaarden zijn terug te zien in alle aspecten van het onderwijs en vinden hun basis in de islamitische identiteit van de school. Het Achterhuis Lyceum brengt dit de leerlingen middels lesstof, activiteiten, programma’s en projecten bij.
Godsvrees
Het onderwijs is gebaseerd op de islam zoals begrepen en uitgelegd door de vier traditionele wetsscholen. Onze opdracht vanuit de identiteit is vormend en opvoedend en vindt zijn oorsprong in de Koran en de Overleveringen van de geliefde profeet (zegeningen en vrede zij met hem). Dit willen wij bereiken door de leerlingen liefde voor Allah (verheven is Hij) en onze geliefde profeet (zegeningen en vrede zij met hem) bij te brengen.
Geborgenheid
Ieder kind heeft recht op een veilige leer- en leefomgeving. Alleen als leerlingen zich veilig, gewaardeerd en thuis voelen, kunnen zij zich optimaal ontwikkelen. Op Het Achterhuis Lyceum hechten wij daar waarde aan. Iedereen moet zich vrij kunnen voelen om veilig hun gedachten te kunnen uitten. Voor zowel leerlingen als leerkrachten is een vertrouwenspersoon aangewezen.
Op Het Achterhuis Lyceum kunnen ouders en leerlingen er ook op vertrouwen beschermd te zijn tegen het repressieve beleid van de Overheid tegen gelovigen. Respect voor de schepping zoals deze is bedoeld en goed rentmeesterschap is de norm.
Wereldburgerschap en zelfredzaamheid
Een kritische geest, openstaan voor andermans ideeën, taal, een breed inzicht, kennis en begrip: allemaal zaken die essentieel zijn om actief burgerschap te stimuleren en om straks op te kunnen groeien in een samenleving waar ruimte is voor verschillende achtergronden, levenswijze, sociale en culturele verschillen. Leerlingen worden voorbereid op het wereldburgerschap van de eenentwintigste eeuw en toegerust met competenties die hen in staat stelt deel te nemen aan het maatschappelijke leven daarin.
De leerlingen leren met een open blik groots te denken en worden aangespoord tot het respectvol omgaan met elkaar en elkaars opvattingen en de betekenis daarvan voor de samenleving. Ze leren over verschillende culturen en leefwijzen in Nederland en de rest van de wereld, over verschillen en overeenkomsten en hoe zij deze met de eigen leefwijze in harmonie kunnen brengen. Ze leren de dialoog aan te gaan met anderen, zonder hun eigen gedachten aan anderen op te leggen. De eigen Nederlandse identiteit wordt benadrukt en is van essentieel belang. Onze leerlingen krijgen inzicht in maatschappelijke processen, het staatsbestel en de globale politieke en economische samenwerkingen en hoe zij daarmee in relatie staan. Het kunnen plaatsen van actuele ontwikkelingen in de wereld en de grote onderlinge afhankelijkheid daarvan tegen hun achtergrond vinden wij voor de leerlingen van groot belang, met name in deze tijd van onrust.
Onze leerlingen leren wat het belang is van grondrechten en mensenrechten waaronder het recht op (bijzonder) onderwijs en hoe de bescherming daarvan een onmisbare sleutel is voor een gelijkwaardige positie in de samenleving. Wij equiperen de leerlingen om de rechten van eenieder te weten en daar waar nodig deze op te eisen. Daarbij wordt de leerlingen het kritische denken bijgebracht. Leerlingen worden uitgenodigd om mee te denken en hun mening te geven. Zij hebben betrokkenheid door middel van een leerlingenraad.
Klassiek, intensief en kleinschalig
De docenten doen weer waar ze goed in zijn, voor de klas staan. De docenten worden ontzien van alle andere taken dan lesgeven. Daarbij wordt de norm van minimaal 31 lesuren van 45 minuten gehanteerd. Vakken worden ruim ingeroosterd.
Kleine klassen van gemiddeld twaalf leerlingen met een groot aantal lesuren is de norm. Kleinschaligheid, kwaliteit en een persoonlijke aanpak staan centraal. Er wordt waarde gehecht aan kleinschalig onderwijs. Docenten kunnen daardoor meer aandacht geven aan de leerlingen en houden zo meer tijd over voor degelijke voorbereiding, nakijken en terugkoppeling en het verbeteren van de leskwaliteit.
Gezond en sportief
Op onze school is lichamelijke en persoonlijke ontwikkeling van de leerlingen belangrijk. Sport is om deze reden een essentieel onderdeel van het lesprogramma. Als onderdeel van de reguliere gymlessen biedt de school in het eerste leerjaar wekelijks twee lesuren worstelen en boksen aan. Zelfverdediging is een fysiek inspannende sport, waarbij veel spiergroepen worden gebruikt en waarbij balans, kracht en lenigheid belangrijk is. Dat heeft een positieve invloed op de motoriek. Naast dit fysieke aspect worden leerlingen aangespoord om hun grenzen te verleggen en sportieve resultaten te boeken.
Een verbetering van het eigen zelfvertrouwen en het versterken van een positief zelfbeeld zijn mede een doel van deze activiteit. De sportlessen worden gegeven door gecertificeerde instructeurs en worden afgesloten met een certificaat.
Eigenaarschap
Op Het Achterhuis Lyceum staat de leerling centraal, maar dat betekent niet dat alles alleen vóór de leerling wordt gedaan. Ook zij zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van hun eigen schoolcarrière. De school brengt onderwijs terug naar de leerling en stimuleert een verantwoordelijkheidsgevoel door ze te betrekken bij de ontwikkeling. Docenten hebben zijn een coach en motiveren de leerlingen om zelf mee te denken over belangrijke zaken met betrekking tot het onderwijs.
Reflectie
Zelfreflectie komt terug in alle aspecten van het onderwijs. Leerlingen leren na te denken over zichzelf en over hun prestaties, maar vooral ook over hun identiteit: wie ze waren, wie ze zijn en wie ze later willen worden. Er wordt veel gesproken over de voortgang. Ook docenten onderling hechten veel waarde aan reflectie en intervisie om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen en om continu te streven naar verbetering.